Puha és foszlós kalács - ahogy a nagymamától tanultam

Mert van, amiből legjobb az eredeti, hagyományos, régi, családi recept.

Nem egy kelt kalács receptet próbáltam már életemben, és lehet, hogy volt ennél könnyebben kezelhető (mondjuk nehezebben fonhatóval is találkoztam már), de egy biztos, eddig ez volt a legpuhább és legfinomabb, amit kóstoltam.

Ez az a recept, amit a nagymamámtól tanultam, és azóta is pont ugyanúgy készítem el, mint ahogy ő készítette anno.

Egy kulisszatitkot azért elárulok: mikor elkértem tőle a kalács receptjét, a lisztre annyit mondott csak, hogy annyi kell bele, amennyit a tészta felvesz. Ekkor még fiatal gimnazista leányzó voltam (mérnök hajlamokkal), ez a válasz nekem nem volt elég, kérleltem, hogy mérjük ki - azóta van meg, hogy pont 1 kg liszt kell ehhez a tésztához :)

Emlékszem, ha kalácsot sütöttünk, Mami mindig mondta, hogy a dagasztás férfimunka - mikor már nem volt férfi a háznál, viszont kéznél voltam én, a délutánjait nála töltő unoka, rám jutott ez a feladat. Nem mondom, hogy nem volt fárasztó (mindig gizda karjaim voltak, és igaza volt Maminak, a dagasztás tényleg férfimunka, erősnek kell lenni hozzá), de imádtam a kalácssütést, és csináltam. Közben persze kérdezgettem, hogy nem jó-e már (naná, hogy nem volt még jó), néha átvette egy kicsit ő is, és felváltva dagasztottunk.

Nem tudom, hogy tudta-e, hogy mennyire sokat fog nekem érni egyszer az a tudás, amit akkor átadott ezzel, de most nagyon hálás vagyok érte :) Egy dolog az, ha recepteket hagyunk valakire, de sokkal többet jelent, ha gyakorlati tudást adunk át.

Ma már persze a legtöbben géppel dagasztanak, de nem is ez a lényeg; az a fontos, hogy lásd, meddig kell dagasztani a tésztát: a dagasztással akkor vagy kész, mikor a tészta felülete már szép sima és elválik az edény falától. Ez a lényeg! ;)

Puha és foszlós kalács - ahogy a nagymamától tanultam

Hozzávalók:
(kb. 2 kg-hoz)

  • 9 dl langyos tej
  • 25 g friss élesztő (vagy 1 csomag (7 g) porélesztő)
  • 1 kg liszt
  • 4 ek. cukor
  • nagy csipet só
  • 1 tojás
  • 1 tojássárgája
  • 50 g olvasztott vaj
  • 1 ek. olaj
  • ízlés szerint mazsola

a tetejére:

  • tojás
  • fahéj és kristálycukor (ez elhagyható)

 

Ha kézzel gyúrjuk be a kelt tésztát, akkor először kevés tejben futtassuk fel az élesztőt.

Tegyük a lisztet a gyúródeszka közepére, a közepén csináljunk egy nagyobb mélyedést, ebbe üssük bele a tojást, és öntsük bele a felfuttatott élesztőt. Kezdjük el kézzel összegyúrni a tésztát, a maradék tejet apránként adagoljuk.

Az olvasztott vajat és az olajat akkor adjuk hozzá, mikor már nagyjából összeállt a tészta, tehát felvette az összes lisztet (az nem baj, ha a tej még nem fogyott el). Ekkor tegyük át a tésztát egy nagy tálba, és fakanállal vagy a robotgép dagasztó karjával kezdjük el dagasztani; ha még maradt tej (és a tésztán is érezni, hogy kell még hozzá folyadék), azt továbbra is kis adagokban adagoljuk.

A dagasztást addig végezzük, amíg egy nagy gombóccá áll össze a tészta, teljesen egynemű lesz, elválik az edény falától, és szép sima lesz a felülete. Ha túl lágy, tegyünk még hozzá egy kevés lisztet, ha nem elég ruganyos, mikor megnyomkodjuk, akkor egy kis tejet adjunk még hozzá. (Géppel dagasztva előfordulhat, hogy több tejre van szükség, mintha kézzel dagasztanánk.)

A mazsolát a dagasztás végén a legjobb hozzáadni.

Ha végeztünk a dagasztással, takarjuk le a tésztát, és langyos helyen kb. 45 perc alatt kelesszük duplájára.

A megkelt tésztát borítsuk lisztezett gyúródeszkára, és gyúrjuk át jól.

Attól függően, hogy milyen fonást és mekkora kalácsot szeretnénk készíteni, vágjunk a tésztából kisebb vagy nagyobb darabokat, ezeket gömbölyítsük ki, és lisztes felületre tegyük félre 10 percre pihenni.

A fonáshoz sodorjuk egyforma hosszúságúra a szálakat, érdemes a két végüket kicsit elvékonyítani, hogy a kész kalács végei elkeskenyedőek legyenek.

A kör alakú négyest úgy fontam, hogy 2 szálat függőlegesen egymás mellé tettem, erre keresztben tettem a másik 2 szálat vízszintesen, és átlósan megcseréltem őket, hogy váltakozva legyen a 4 szál alul és fölül. Ezután körben el kell indulni, és egymás alá-fölé tenni a szálakat, amíg el nem fogy, a végeket pedig a tészta alá hajtjuk. (Hát igen, ez így leírva elég bonyolultnak hangzik, és erről pont nem találtam videót, de a normál négyes és hatos fonásról ide kattintva találsz egy jó videót.)

A fonatokat sütőpapírozott tepsire tesszük, és langyos helyen 20-30 percig kelesztjük, ezalatt előmelegítjük a sütőt 180°C-ra.

Mielőtt betoljuk a sütőbe a kalácsokat, kenjük meg a tetejüket tojással, és szórjuk meg kristálycukorral vagy fahéjjal összekevert kristálycukorral.

A sütési idő a kalács méretétől függ, tűpróbával ellenőrizzük!

Tipp: A tésztát kézzel/fakanállal vagy a kézi robotgép dagasztókarjaival a legjobb dagasztani. Ha tálas mixert szeretnél használni, előtte nézd meg a használati utasításban, hogy mekkorra mennyiségű tészta dagasztható vele, ez az adag kb. 2 kg, nem mindegyik tálas gép bír ekkora adaggal! (A kézi robotgéppel viszont nem lehet gond, mert ott a kezeddel irányítod azt, hogy a tésztának melyik részét dolgozod át éppen.)

 

Még több péksüti receptet találsz ide kattintva>>

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sweethomebakes.blog.hu/api/trackback/id/tr3116264332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Rólam...

profil_2021_1.jpg

Egy Budapestre költözött, vidéken felnőtt leányzó vagyok, aki lehet, hogy egy kicsit pályát tévesztett, mert bár kicsi gyermekkora óta a Nagymamája konyhájában csodálta a torták, fánkok és derelyék elkészítésének csodás folyamatát, valahogy mégis mérnök lett belőle. Legalábbis először.

Aztán ahogy jöttek a sikerek, rájöttem, hogy az én utam más. Azóta már cukrász is vagyok :) 

A bővebb sztorit ide kattintva olvashatod!

Facebook-on is megtalálsz

Kövess Instagramon is!

Rövidítések

  • ek. - evőkanál
  • tk. - teáskanál
  • mk. - mokkáskanál
  • cs. - csomag

Címkefelhő

áfonya (3) alma (19) aquafaba (1) árpa (1) aszalt barack (1) aszalt gyümölcs (7) babapiskóta (2) bacon (2) banán (4) barack (5) bazsalikom (2) bodza (1) bors (2) burgonya (1) búzacsíra (1) citrom (11) cseresznye (1) csokoládé (63) datolya (3) dió (15) earl grey (1) édesburgonya (1) élesztő (10) eper (10) eritrit (1) fagyi (6) fahéj (40) fehér csokoládé (14) feta (3) fokhagyma (2) földimogyoró (21) füge (3) fűszeres (33) gabona (2) ganache (1) gasztroajándék (26) gesztenye (1) goji (1) görög joghurt (2) graham liszt (2) gyömbér (18) gyümölcs (69) hagyma (2) hús (1) húsvét (15) joghurt (11) kakaó (17) kandírozott narancshéj (2) karácsony (69) karamell (14) kardamom (7) kávé (2) kefir (2) keksz (14) kókusz (5) konyak (2) körte (4) kovász (1) krémsajt/mascarpone (32) lekvár (2) levendula (1) likőr (1) magvak (2) mák (11) málna (3) mandula (1) marcipán (1) mazsola (16) meggy (8) méz (8) mézeskalács (6) mikrozöld (3) mogyoró (9) mogyoróvaj (1) mustár (1) müzli (3) napraforgó (2) narancs (8) nektarin (1) nyár (62) Nyereményjáték (1) ősz (64) pesto (1) petrezselyem (2) pezsgő (1) pisztácia (2) rebarbara (3) répa (1) ribizli (5) ricotta (6) rizs (2) ropi (1) rozs (2) rum (3) sajt (4) (1) spárga (1) sűrített tej (1) sütőtök (5) szegfűszeg (10) szerecsendió (9) szilva (3) szilveszter (2) tápióka (1) tavasz (33) tej (34) tejföl (13) tejszín (24) tél (84) teljes kiőrlésű liszt (5) tojás (31) tojásfehérje (2) tökmag (1) tonka (1) turmixok (2) túró (17) ünnep (20) vaj (1) vanília (40) video (1) vörösáfonya (7) zab (30) zöldség (1) smoothie-k (1)

Legújabb kommentek

  • SweetHome Bakes: @LanguageLover: De jó ezt hallani, örülök, hogy tetszik! Köszönöm a visszajelzést (2021.10.24. 16:39) Sütőtökös brownie
  • Bojtošová Mária: Isteni finom ez a torta, kettőt készitettem egyszerre. Egyet a családnak, egyet a kollégáknak. Min... (2020.08.24. 21:32) Almás csokitorta sós mogyorós karamellel
  • SweetHome: Ez igazából ízlés kérdése, ezt a brownie-t egy kicsit édesebbre készítettem, ezért van benne 200 g... (2018.05.07. 14:10) Ronda, de finom: Fűszeres boci brownie

Szerzői jog

Az oldalon található bejegyzések (a szövegek és a képek is) szerzői jogi védelem alatt állnak.

Bármilyen tartalmat szeretnél leközölni a blogomról, előzetesen keress meg emailben: SweetHomeBakes.Bp@gmail.com

Ha csak a receptet szeretnéd megosztani valakivel, kérlek, a bejegyzés linkjét küldd át/oszd meg! Köszönöm! :)

süti beállítások módosítása