Kovászos kuglóf - élesztő nélkül

Nem lehet szavakba önteni, mennyire hálás vagyok a nagybátyámnak azért, mert karácsonykor kaptam tőle kovászt - akkor még se ő, se én nem tudtuk, hogy miért is fog ez ennyire jól jönni most, hogy (legalábbis legtöbben) itthon sütünk magunknak kenyeret, hogy minél kevesebbet kelljen kimennünk otthonról, és minél jobban el tudjuk kerülni a koronavírust; viszont az élesztők olyan gyorsan elfogytak a polcokról, hogy nem mindenki tudott venni magának.

Én a legnehezebb helyzetben is szeretek pozitív maradni, úgyhogy nézzük a dolog jó oldalát: a világ legjobb, legfinomabb, leglevegősebb állagú kenyeréhez nem kell más, mint liszt, víz és egy kis só. Vitathatatlan, hogy a kovászos kenyérnél nincs finomabb a világon, tény, hogy több vele a munka, de higgyétek el, megéri! ;)

A kovász készítésre és etetésre most nem térnék ki, többen kezdeményeztek közös kovásznevelést (például Szabi a pék is, katt ide), ha még nincs kovászod, nála megnézheted, hogyan fogj neki a dolognak.

Most a fő téma szinte mindenkinél a kenyér, ami természetes, mert ezt a legtöbben minden nap eszünk - de ha már otthon vagyunk, miért ne süssünk valami mást is? Valami édeset, ami feldobja egy kicsit a hangulatot? :)

Plusz jó hír: mivel a kuglóftészta arányaiban több kovászt, valamint olajat is tartalmaz, ezért sokkal jobb eséllyel indulhat neki egy kezdő kovászoló is, mert könnyebb elérni a puha, omlós állagot.

Az alap persze egy jó kovász, ezt azért ne felejtsük el: mindegy, hogy teljes kiőrlésű vagy fehér, de szép bubis kovászt használjunk a tésztához!

Kovászos kuglóf

Hozzávalók:
(2 közepes méretű, kb. ∅18×8 cm-es formához)

  • 225 g aktív kovász (én fehér kovásszal készítettem)
  • 225 g víz (36°C-os)
  • 3 tojás sárgája
  • 300 g finomliszt (BL55)
  • 150 g rétesliszt
  • 150 g olaj
  • 100 g cukor
  • 1 marék aszalt vörösáfonya (vagy mazsola, csokidarabka vagy ami épp van otthon)

 

A kovászt a tésztakészítés előtti este megetettem (10 g kovászt 40 g liszttel és 40 g vízzel), majd másnap reggel aktív kovászt készítettem (25 g kovászból 100 g liszttel és 100 g vízzel).

Délután álltam neki a dagasztásnak: ehhez az aszalt vörösáfonya kivételével az összes többi hozzávalót egy tálba tettem, és géppel addig dagasztottam, amíg szépen össze nem állt. Ne ijedj meg, most még lágynak és ragacsosnak tűnik a tészta (ezért érdemes géppel dolgozni akkor is, ha nem tálas, hanem kézi elektromos mixered van dagasztóspirállal). A dagasztás ideje sokmindentől függ, ezért nem igazán lehet percre pontosan megadni; a cél az, hogy a végére a tésztának sima legyen a felülete, és „egyben akarjon maradni”. (De hogy ne hagyjalak teljesen vakon: nekem ez kb. 15 perc volt.)

Dagasztás után konyharuhával letakartam, és a konyhapulton hagytam 30 percet pihenni. (Fontos, hogy a konyha ne legyen se túl hideg, se túl meleg, ha kell, tedd a lakásban máshová a tésztát, amíg pihenteted.)

A 30 perc pihi után a tetejére szórtam az aszalt vörösáfonyát, és sziromhajtással meghajtogattam a tésztát, majd a hajtogatást megismételtem +1 óra és még +1 óra múlva. Az első hajtogatásnál még eléggé ragad, de ne aggódj, később egyre szebb lesz a tészta! :)

A harmadik hajtogatás után ismét 30 percet hagytam pihenni, és utána formáztam meg. (Tehát a dagasztás és a formázás között összesen 3 óra telt el.)

A formázásra gyakorlatilag csak azért volt szükség, mert 2 kuglófformát használtam, ezért meg kellett feleznem a tésztát - ha kisebb adagot készítesz, akkor vizes/olajos/lisztes kézzel akár formázás nélkül is átteheted a kuglófformába az utolsó pihi után a tésztát (a közepén az ujjaiddal csinálj egy lyukat, hogy a forma közepe köré tudd tenni).

Tehát a formázás: a tésztát megfeleztem, és az egyik felét az ujjbegyeimmel finoman megnyomkodva kör alakúra formáztam (nem ellapítani kell, csak kezdjen el hasonlítani egy gombócra), és a széleitől körben középre behajtogattam. Kicsit kézzel még gömbölyítettem rajta, az ujjaimmal a közepét átlyukasztottam, és a kivajazott-kilisztezett kuglófformába tettem.

Ezután 30 percet még kint hagytam őket a konyhapulton, majd éjszakára hűtőbe tettem.

Másnap reggel kivettem a hűtőből és hagytam kicsit átmelegedni és még egy picit kelni, majd 180°C-ra előmelegített sütőben tűpróbáig sütöttem.

 

Ha tetszett a recept, köszönöm, ha megosztod!

Még több finomságot találsz a Facebook és Instagram oldalamon! :)

 

Kuglóf receptekhez kattints ide>>

További kovászos receptet találsz ide kattintva>>

Az összes péksüti recepthez pedig ide kattints>>

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sweethomebakes.blog.hu/api/trackback/id/tr5316264364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Rólam...

profil_2021_1.jpg

Egy Budapestre költözött, vidéken felnőtt leányzó vagyok, aki lehet, hogy egy kicsit pályát tévesztett, mert bár kicsi gyermekkora óta a Nagymamája konyhájában csodálta a torták, fánkok és derelyék elkészítésének csodás folyamatát, valahogy mégis mérnök lett belőle. Legalábbis először.

Aztán ahogy jöttek a sikerek, rájöttem, hogy az én utam más. Azóta már cukrász is vagyok :) 

A bővebb sztorit ide kattintva olvashatod!

Facebook-on is megtalálsz

Kövess Instagramon is!

Rövidítések

  • ek. - evőkanál
  • tk. - teáskanál
  • mk. - mokkáskanál
  • cs. - csomag

Címkefelhő

áfonya (3) alma (19) aquafaba (1) árpa (1) aszalt barack (1) aszalt gyümölcs (7) babapiskóta (2) bacon (2) banán (4) barack (5) bazsalikom (2) bodza (1) bors (2) burgonya (1) búzacsíra (1) citrom (11) cseresznye (1) csokoládé (63) datolya (3) dió (15) earl grey (1) édesburgonya (1) élesztő (10) eper (10) eritrit (1) fagyi (6) fahéj (40) fehér csokoládé (14) feta (3) fokhagyma (2) földimogyoró (21) füge (3) fűszeres (33) gabona (2) ganache (1) gasztroajándék (26) gesztenye (1) goji (1) görög joghurt (2) graham liszt (2) gyömbér (18) gyümölcs (69) hagyma (2) hús (1) húsvét (15) joghurt (11) kakaó (17) kandírozott narancshéj (2) karácsony (69) karamell (14) kardamom (7) kávé (2) kefir (2) keksz (14) kókusz (5) konyak (2) körte (4) kovász (1) krémsajt/mascarpone (32) lekvár (2) levendula (1) likőr (1) magvak (2) mák (11) málna (3) mandula (1) marcipán (1) mazsola (16) meggy (8) méz (8) mézeskalács (6) mikrozöld (3) mogyoró (9) mogyoróvaj (1) mustár (1) müzli (3) napraforgó (2) narancs (8) nektarin (1) nyár (62) Nyereményjáték (1) ősz (64) pesto (1) petrezselyem (2) pezsgő (1) pisztácia (2) rebarbara (3) répa (1) ribizli (5) ricotta (6) rizs (2) ropi (1) rozs (2) rum (3) sajt (4) (1) spárga (1) sűrített tej (1) sütőtök (5) szegfűszeg (10) szerecsendió (9) szilva (3) szilveszter (2) tápióka (1) tavasz (33) tej (34) tejföl (13) tejszín (24) tél (84) teljes kiőrlésű liszt (5) tojás (31) tojásfehérje (2) tökmag (1) tonka (1) turmixok (2) túró (17) ünnep (20) vaj (1) vanília (40) video (1) vörösáfonya (7) zab (30) zöldség (1) smoothie-k (1)

Legújabb kommentek

  • SweetHome Bakes: @LanguageLover: De jó ezt hallani, örülök, hogy tetszik! Köszönöm a visszajelzést (2021.10.24. 16:39) Sütőtökös brownie
  • Bojtošová Mária: Isteni finom ez a torta, kettőt készitettem egyszerre. Egyet a családnak, egyet a kollégáknak. Min... (2020.08.24. 21:32) Almás csokitorta sós mogyorós karamellel
  • SweetHome: Ez igazából ízlés kérdése, ezt a brownie-t egy kicsit édesebbre készítettem, ezért van benne 200 g... (2018.05.07. 14:10) Ronda, de finom: Fűszeres boci brownie

Szerzői jog

Az oldalon található bejegyzések (a szövegek és a képek is) szerzői jogi védelem alatt állnak.

Bármilyen tartalmat szeretnél leközölni a blogomról, előzetesen keress meg emailben: SweetHomeBakes.Bp@gmail.com

Ha csak a receptet szeretnéd megosztani valakivel, kérlek, a bejegyzés linkjét küldd át/oszd meg! Köszönöm! :)

süti beállítások módosítása